Tájékoztatók
Megkülönböztető jelzést használó járművek elengedése
Megkülönböztető jelzéseket használó járművekkel kapcsolatos közlekedési tájékoztató
A megkülönböztető fény- és hangjelzést (villogó kék fényjelzést és szirénát vagy váltakozó hangmagasságú más hangjelzést) együttesen használó közúti járművek (rendőrök, mentők, tűzoltók, közműszolgáltatók üzemzavar elhárítási szolgálatai, a közlekedési vállalatok műszaki mentő egységei, stb.) számára nekünk, autósoknak és motorosoknak, kerékpárosoknak, gyalogosoknak minden esetben szabad utat kell engednünk.
Alapvetően a következő szempontokat vegyük figyelembe:
- Maradjunk nyugodtak!
- Mérjük fel, hogy milyen irányból érkezik a jármű!
- Merre halad tovább, merre irányjelez!
- Ügyeljünk, hogy esetleg több kéklámpás jármű is jöhet!
- Figyeljünk a többi autósra, kerékpárosra, gyalogosra is!
Legjobb tudásunk és képességeink szerint próbáljuk elősegíteni e járművek továbbhaladását, tudván, hogy a segítségre szorulóknak minden perc az életet jelentheti. Gyakran előfordulhat, hogy ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott) zárt csoportban haladó, megkülönböztető fényjelzést használó gépjárművekkel is találkozhatunk. Ezen kívül gyalogosként is figyelnünk kell ezekre a járművekre, ugyanis a gyalogosnak sincs elsőbbsége a megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművekkel szemben. Sem a záróvonal, sem a forgalmi sáv iránya, sem a közlekedési lámpák jelzése nem vonatkozik ezekre a járművekre, illetve egyéb közlekedési szabályokat megsérthetnek, vagy figyelmen kívül hagyhatnak.
Ha szirénázást hallunk, legyünk nagyon óvatosak: ne csak a hang forrását keressük, de ügyelnünk kell a többi autós mozgására is. Lehet, hogy ezzel egy újabb balesetet előzünk meg.
Először is ne hallgassuk az autórádiót magas hangerővel, mert így az utolsó pillanatban halljuk meg a járművet és lehet, hogy már túl késő lesz ahhoz, hogy elkerüljük a vele való ütközést.
Egy megkülönböztető jelzést használó gépjármű felbukkanása mindenképpen felborítja a rendet azonnali döntéshozatalra és cselekvésre kényszerítve az embert, amennyiben egyenes vonalban haladunk, vagy jelzőlámpa piros jelzésénél állunk, vagy épp zöldre vált a jelzőlámpa és tovább akarunk indulni úti célunk felé.
Másrészt a városi építkezés akusztikai sajátosságai furcsa "végeredményt" produkálhatnak: egy sűrűn beépített, emeletes házakkal teli környezetben a hangelnyelés, visszhang és visszaverődés keveredése igen csak megtéveszthet bennünket. Ezen felül a forgalomban részt vevő számos kisebb-nagyobb autó adott esetben a tájékozódást, hallást és látást hátráltató tényezővé válhat. Húzzuk le résnyire az ablakot, így a hang irányát könnyebben tudjuk azonosítani!
Vegyük figyelembe, hogy a készenléti szervek járművei sok esetben 10-20 tonnásak, - autóbusz, vagy még nagyobb méretűek - így lomhábbak, kevésbé fordulékonyak, ezekkel manőverezni főleg kisutcákban, dugókban, csúcsforgalomban sokkal nehezebb, hagyjunk nekik nagyobb teret amennyiben ki akarnak kerülni, vagy meg akarnak fordulni.
A KRESZ alapvetően előírja a követési távolságot, ezt tartsuk be, így könnyebben tudunk utat engedni a megkülönböztető jelzést használó járműveknek, ha van helyünk manőverezni.
Egyik leggyakoribb eset, hogy ha mögöttünk tűnik fel a jármű és a bal oldali sorban vagyunk, akkor a baloldalra kell lehúzódni, ha a jobb oldani sorban vagyunk, akkor a jobboldalra kell lehúzódni, így középen tud haladni a jármű. Jelzésként folyamatosan irányjelezzünk jobbra vagy balra, így jelezve a járműnek a lehúzódási szándékunkról. Sose alkalmazzunk hirtelen megállást!
Ha padkára kell felhajtanunk körültekintően kell megtennünk, mert gyalogosokat is veszélyeztethetünk. Szintén ügyeljünk a gyalogosokra, gyermekekre, akik az autó holterében nem, vagy nehezebben láthatóak, amikor a gyalogosok számára zöld jelzés van, de közben mögöttünk feltűnik egy kéklámpás autó, így a tilos jelzés ellenére kell elindulnunk, hogy elengedhessük a járművet.
Sok esetben előfordult már, hogy a kéklámpás jármű szabad utat nyert a balra, illetve jobbra húzódott kocsisor között, egy vakmerőbb autós követni kezdte, hogy így nyerjen előnyt a haladásában. Ez rendkívül balesetveszélyes egyrészt a kéklámpás járműnek bármikor erőteljes fékezést kell végrehajtania pl. egy kereszteződéshez érvén, tehát nagy az esély hogy hátulról ütközzünk a járművel, amely így nem tudja folytatni a vonulást egy segítségre váró embertársunkhoz.
Másrészt további kéklámpás járművek jelenhetnek meg mögöttünk, ez által két kéklámpás jármű közé fogunk szorulni, amely szintén rendkívül balesetveszélyes.
Ezért minden esetben győződjünk meg, ha elengedtük a kéklámpás autót a lehúzódásunkkal a visszapillantó tükörből, vagy hátrafordulván, hogy nem jön-e további kéklámpás autó, hiszen egy káreseményre több szerv is küldhet járműveket.
Számos esetben előfordul, hogy a piros lámpánál várakozó gépkocsisort úgy kerüli ki a kéklámpás jármű, hogy a szemben lévő sávot veszi igénybe, így könnyebb az előrejutása. Amennyiben mi a szemben lévő sávban a piros lámpánál várakozunk, és időközben zöld jelzést kapunk, várakozzunk addig, amíg befejezi a sor előzését a kéklámpás jármű.
Lakóhelyünkön mindig körültekintően parkoljunk, számos alkalommal fordul elő, hogy mentésre váró személyek azért kapják meg a segítséget később, mert a szűk pl lakótelepi utcákon való parkolás során nem veszik figyelembe az autósok azt, hogy a kék lámpás járművek sokkal nagyobb méretűek, ezáltal előfordulhat, hogy nem tudnak befordulni a szűk utcákba, ez akár 5-10 perccel is késleltetheti az oltás megkezdését, a mentés végrehajtását.
Amennyiben körforgalom felé haladunk és mögöttünk tűnik fel a kéklámpás autó, és nincs lehúzódásra alkalmas hely, akkor lépjünk be a körforgalomba és ott semmiképpen ne álljunk meg, hanem egyszerűen tegyünk egy plusz kört, amely után a kéklámpás autó szabadabban tudja igénybe venni a neki megfelelő kijáratot.
Gyalogosként figyeljünk oda más gyalogosokra is, akik fülhallgatóval zenét hallgatnak, vagy telefonálnak, és nem tudnak 100%-ban figyelni a külvilágra, lelépve a járdáról, vagy csak egyszerűen a gyalogosoknak szóló zöld jelzésre a zebrán szándékozik áthaladni, jelezzük nekik, ha kéklámpás autó akar áthaladni a zebrán a gyalogosoknak szóló zöld jelzés ellenére, elkerülvén a gázolást.